13.12.07

Zijn sommige kinderen dom?

We hebben in de klas een discussie gehad over dit onderwerp:
Zijn sommige kinderen dom?

Wat is dom? Is dom dat je niet kunt leren of juist dat je niet wilt leren?
Kinderen willen soms niet leren, omdat ze andere dingen willen doen. Bijv. spelletjes spelen op de computer en niet het huiswerk maken. Ze hebben de kans om een goede opleiding te doen, maar willen het niet doen. Deze kinderen zij niet dom, maar ze zijn dom bezig.Dit is dat je er later misschien spijt van krijgt en dan denkt of zegt: Wat ben ik toen toch dom geweest. Als ik meer mijn best had gedaan dan had ik nu een mooie diploma.
Dit is hetzelfde als dat je met de fiets tegen een stilstaande auto op fietst. Na de tijd zeg je ook: Oh wat was ik dom. Dit is niet dat je telkens dom bent. Dit gaat om een moment dat je dom bezig bent en dat je beter had moeten kijken.

Mensen met een verstandelijke handicap zijn ook niet dom. Zij zijn goed voor wie ze zijn. Ze kunnen misschien niet goed leren, maar ze zijn misschien juist weer goed in andere dingen. Bijv. hardlopen of fietsen. Zo heb je dat ook met mensen zonder een handicap. Sommige zijn goed in talen en anderen in wiskunde, weer andere in koken en andere in luisteren enz.

Niemand in de groep is naar de discussie er over eens.
Niemand is dom!!
Iedereen is goed in wat hij of zij het liefst doet en wat hij of zij ook kan. Iedereen heeft zijn eigen specaliteiten!!

Geen opmerkingen: