10.12.07

Wat moet ik doen bij een onverzorgd kind?

Leidster van een kinderdagverblijf vertelt:Een kind uit mijn groep ziet er onverzorgd uit als het wordt gebracht door de ouders en ruikt niet altijd fris.Moet ik hier iets over zeggen tegen de ouders?Mag ik hier uberhaupt wel iets over zeggen tegen de ouders?Stel dat ik het ga zeggen, hoe moet ik dat dan doen en wanneer?Jeetje, wat is dit lastig!




Dit stond op de weblog van Anke. (http://avandeven.blogspot.com/)


Mijn mening hierover

Ik zou het eerst overleggen met mijn collega's. Of zij ook vinden dat het kind er onverzorgt uitziet en niet fris.

Ik zou ook met hen er over hebben of ik het moet melden bij de ouders enz. Dan kun je meerdere meningen horen. Misschien dat dat het makkelijker maakt om de keuze te maken of je het moet melden of niet.

Ik denk dat je het wel mag melden bij de ouders, want misschien zien zij het ook wel, maar weten ze niet wat ze er mee moeten doen en willen ze graag hulp maar durven ze het niet te zeggen. Je moet het alleen wel duidelijk maken dat het jouw'n mening is. Het kan ook zijn dat de ouders er anders over denken en er nu op gaan letten.


Ik zou het eerst overleggen en daarna melden bij de ouders. Wanneer je dit het beste kunt doen is als een ouder niet te gehaast is om weg te komen.
Als je dit in het begin van de dag doet dan kunnen ouders het verkeerd opvangen omdat ze haast hebben. Je kunt dit het beste aan het eind van de dag doen. (Wanneer het kind opgehaald wordt). Zo hebben jullie iets meer tijd en kunnen jullie er rustig overpraten. En kun je het duidelijker uitleggen aan de ouder wat je bedoelt.

1 opmerking:

maarten zei

Belangrjkste vraag die je je kunt stellen is 'wiens probleem is dit?'

'onfris' en 'onverzorgd' zijn zeer subjectieve begrippen.
Misschien zijn er inderdaad problemen bij ouders en/of kind. Maar het kan ook zijn dat het uiterlijk botst met JOUW eigen normen!

Als je je zorgen maakt, ga dan (op een rustig moment inderdaad) een oudergesprek aan. Praat NIET over onfris/onverzorgd. Vraag hoe de ouders de ontwikkeling van hun kind zien, hoe hun opvoeding verloopt.Hoe zit het kind in zijn/haar vel? Verloopt de ontwikkeling volgens de ouders positief?
Vraag of ze advies/ondersteuning bij de opvoeding op prijs stellen.
Als de ouders aangeven dat alles normaal verloopt, en er zijn geen gezondheidsklachten of grote gedragsproblemen, dan is er de kans dat ouders ten aanzien van uiterlijk en hygiene andere keuzes maken dan jij zou doen. Respecteer hen daarin, in dit geval zul je zelf moeten veranderen... in je oordeel over hen. Succes! Groet Maarten